vrijdag 28 oktober 2011

Bijeenkomst 7: Help je hersenen

Doelen: Je kent en overziet verschillende aspecten die komen kijken bij ‘leren en de hersenen’.
Je hebt ervaren wat het effect is van verschillende manieren van vragen stellen aan kinderen.
Je bent in staat om door middel van het stellen van (de juiste) vragen de leerbehoeften van leerlingen te achterhalen.
Je kan opgedane kennis omzetten in een module over ‘leren en de hersenen’ voor leerlingen van de basisschool.

Tijdens deze bijeenkomst lag de nadruk op het stellen van vragen en het ontwikkelen van een module. Ook het overkoepelende thema ‘leren en hersenen’ kwam terug. Graag reflecteer ik op deze bijeenkomst aan de hand van de volgende drie vragen;
- Wat was nieuw voor je?
- Wat heb je daarvan geleerd?
- Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis te gaan doen in de stage?
Omdat ik afwezig was tijdens deze bijeenkomst heb ik mijn informatie van de PowerPoint, de bijeenkomstkaart en vanuit diverse bronnen op internet gehaald en van klasgenootjes ontvangen.

Wat was nieuw voor je?
Wat is goed onderwijs, hoe weet je hoe een kind zich voelt, welke leerbehoeften heeft een kind en hoe zorg je dat een kind leren als positief ervaart? Al deze aspecten zijn aan bod gekomen in deze bijeenkomst. Veel is nieuw, maar bijna alles valt terug op de basis van onderwijs; VRAGEN STELLEN. In de bijeenkomst is er gesproken over de manier van reageren op het gedrag van kinderen, zodoende kun je jezelf indelen in een categorie van reageren. Helaas kan ik dit niet terugvinden op internet, maar aan de hand van klasgenoten kan ik wel bedenken wat ik zou zijn; iemand die de leerlingen positief benadert en ze door vragen te stellen op weg helpt naar een antwoord. Ik wil dat de leerlingen zich niet vervelend voelen en ik hoop dat ik netjes reageer op het gedrag van de leerlingen; duidelijk, maar zo dat de leerlingen zich niet voor schut voelen staan. Het maken van een pedagogisch zelfportret en het bekijken van mijn reactiecategorie is nieuw voor me.

Wat heb je daarvan geleerd?
Ik zie mezelf als leerkracht die zich openstelt voor de leerlingen en luistert naar hun behoeften en problemen. Ik heb geleerd dat goed onderwijs bestaat uit observeren, luisteren en vragen stellen. Gezien mijn pedagogische zelfportret kan ik me in deze opvatting goed vinden. Daarnaast heb ik geleerd dat je van een hersenvriendelijke les ook een module kunt maken door alle aspecten van het hersenvriendelijk leren in verschillende lessen te stoppen. Hierdoor wordt het leren op een positieve manier beïnvloed en kan een thema of module als extra effectief worden bevonden.

Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis te gaan doen in de stage?
In mijn stage en toekomstige eigen klas wil ik graag extra letten op goed onderwijs. Ik wil dat mijn leerlingen zich ook later nog goede lessen kunnen herinneren en wil dat bereiken door mijn nu opgedane kennis over ‘hersenen en leren’ in te zetten.

“Fun can obviously change behavior for the better.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten