Doelen: Je kunt aangeven welke samenhang bestaat tussen hersenontwikkeling en talenten.
Je kunt verschillende theorieën die aansluiten bij talenten benoemen.
Je kent de case-study “talenten op de Noordwijkse school”.
Je kunt de talenttheorieën in een rekenles toepassen.
Je kent toepassingsmogelijkheden van talentontwikkeling in scholen.
Tijdens deze bijeenkomst lag de nadruk op het ontdekken van talenten bij leerlingen en deze benutten. Ook meervoudige intelligentie kwam in deze bijeenkomst aan bod. Graag reflecteer ik op deze bijeenkomst aan de hand van de volgende drie vragen;
- Wat was nieuw voor je?
- Wat heb je daarvan geleerd?
- Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis te gaan doen in de stage?
Wat was nieuw voor je?
Deze bijeenkomst vond ik zeer interessant, omdat een van mijn doelen dit jaar is om me meer te verdiepen in de Meervoudige Intelligentie. Tijdens deze bijeenkomst heb ik daarom een hoop nieuwe kennis kunnen/mogen opzuigen. Nieuw voor me was bijvoorbeeld de kennismaking met Atelierscholen waar de talenten van de leerlingen optimaal worden benut. Daarnaast hebben we een filmpje gekeken over de Noordwijkse school waarop de werking van de atelierscholen werd getoond. Daarnaast hebben we een test gedaan in de bijeenkomst waaruit bleek in welk talent jij uitblinkt. Ik wist niet dat hier testen voor waren en vond het interessant om mezelf te vinden in de verbaal - linguïstische intelligentie. Als laatste hebben we het kort gehad over het inzetten van talent in de klas en hoe dit kan helpen bij het vergroten van de kennis.
Wat heb je daarvan geleerd?
Zoals ik hierboven al vermeldde heb ik tijdens deze bijeenkomst heerlijk geluisterd en geleerd. Wat mij het meest is bijgebleven, is het ontdekken van de verschillende talenten en deze gebruiken in bijvoorbeeld verschillende lesopeningen. Ik vond dit ook een heel leuke opdracht, omdat we zo vanuit ons eigen perspectief iets konden leren en maken. Zo ontdekte ik ook direct het verband tussen het inzetten van talenten en het vergroten van kennis. Wanneer er gewerkt wordt met de talenten van leerlingen heeft dit een positief effect op de hersenontwikkeling en worden de hersenverbindingen sterker gemaakt; een soort diepteontwikkeling. Ook kan het zo zijn dat de kennis wordt verbreed doordat integratie plaatsvindt tussen verschillende kennis- en vaardighedengebieden. Zo wordt het kennisnet uitgebreid en sterker.
Naast dit verband heb ik geleerd over atelierscholen. Dit zijn scholen waarbij leerlingen de ruimte krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Doordat leerlingen de keuze krijgen om iets te kiezen wat bij hun talent past, leren ze met meer plezier en veel efficiënter.
Die talenten kunnen spontaan worden ontdekt, maar ook min of meer worden getest via een MI-test. Bij deze Meervoudige Intelligentietest, geïnspireerd op de theorie van Gardner, zijn acht verschillende intelligentiegebieden. Elk gebied omvat een talent waarin een leerling uitblinkt. In de Intelligentietest die wij hebben gedaan, kwam ik uit bij de verbaal – linguïstische intelligentie en bij het interpersoonlijke. Ik herken mezelf hier wel in en ben benieuwd wat ik hier mee kan doen in de toekomst.
Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis te gaan doen in de stage?
Na deze bijeenkomst ben ik erg benieuwd naar het inzetten van de Meervoudige Intelligenties tijdens een les. Daarom wil ik me na mijn toepassingskaarten heel graag nog meer verdiepen in deze intelligenties en dit uitproberen in mijn stageklas. Ik denk dat het de leerlingen kan stimuleren en enthousiasmeren wanneer ze merken dat ze de stof op een andere manier beter begrijpen of wel kunnen leren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten