vrijdag 16 september 2011

Bijeenkomst 3: Passend onderwijs (week 37)

Doelen: Je hebt na afloop inzicht gekregen in/kennis opgedaan over de
handelingsgerichte benadering.
Je hebt na afloop inzicht gekregen in/kennis opgedaan over de 1-zorgroute.
Je hebt na afloop inzicht gekregen in/kennis opgedaan over het werken met
groepsplannen.

Tijdens deze bijeenkomst lag de nadruk op het passend onderwijs in de klas. Graag reflecteer ik op deze bijeenkomst aan de hand van de volgende drie vragen;
- Wat was nieuw voor je?
- Wat heb je daarvan geleerd?
- Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis te gaan doen in de stage?

Wat was nieuw voor je?
Passend onderwijs, planmatig handelen, handelingsgericht werken, differentiatie, ondersteuningsbehoeften en zorgroute; allemaal begrippen waarbij ik me misschien wel een beeld kan vormen, maar waarbij de inhoud vanuit het college toch redelijk nieuw voor mij was.
In dit college zijn we begonnen met een lijst afkortingen waarvan je kon kijken welke begrippen/afkortingen je al kende en welke nog nieuw/onbekend waren. Helaas moest ik concluderen dat ik veel instanties niet kende. Toch kwam er, tijdens het werken in duo’s, wat kennis boven borrelen en met een aantal creatieve gedachten kwamen er toch leuke/goede begrippen uit. Wat ook nieuw voor mij was is de 1-zorgroute. Hoewel je je bij een zorgroute wel iets kunt voorstellen, wist ik totaal niet wat deze zorgroute inhoud. Gelukkig is dat aan de hand van de powerpoint, vragen en oefeningen helder geworden.

Wat heb je daarvan geleerd?
In dit college heb ik opnieuw heel veel geleerd. Allereerst heb ik meer inzicht gekregen in de opbouw van zorg voor kinderen met specifieke behoeften. Er zijn een hoop wegen, instanties en toetsingbureaus die aan bod komen voor een leerling naar speciaal onderwijs wordt/kan worden gestuurd. Ik vond het ook heel fijn om te zien waar de verschillende begrippen vandaan komen en hoe die nu worden genoemd. Het gaf me meer inzicht en zo kon ik die kennis beter plaatsen.
Ik heb het meeste geleerd van de 1-zorgroute. Ik vond dit heel ingewikkeld en tijdens de les heb ik veel gevraagd en geoefend. Nu begrijp ik dat de 1-zorgroute een route is die je gaat inzetten om vanuit observaties, enz. stap voor stap het handelingsgerichte werken in te gaan. Oftewel; door de 1-zorgroute in te zetten kun je leerlingen helpen met hun specifieke behoeften. In het college werd dit verduidelijkt door een cirkel van handelingsgericht werken. De vier fasen “waarnemen”, “begrijpen”, “plannen” en “realiseren” staan hierin centraal en begeleiden de weg naar het uitvoeren van een groepsplan om de specifieke behoeften tot uiting te laten komen.
Door van ieder kind dus de individuele (leer)behoeften in kaart te brengen, kan een leerkracht een groepsplan opstellen om met de gehele groep aan alle behoeften te voldoen.

Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis te gaan doen in de stage?
In de stage wil ik meer informatie inwinnen over de 1-zorgroute. Door met toepassingskaart 4 en 5 te oefenen hoop ik ook nog meer inzicht in deze route te krijgen. Om mijn stage en mezelf meer te professionaliseren hoop ik dat mijn mentor mij wil begeleiden in het in kaart brengen van de leerlingen, zodat ik hiermee kan oefenen voor mijn toekomstige klas. Ik wil daarbij proberen te denken in talenten en niet in defecten. Daarnaast hoop ik dat mijn mentor mij meer informatie kan geven over groepsplannen of dat wij dit eventueel samen kunnen opstellen voor taal of rekenen, zodat ik kan oefenen met de cirkel van handelingsgericht werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten