vrijdag 16 september 2011

De 1-zorgroute: Rekenen (Toepassingskaart 4)




Leerlijn rekenen/wiskunde; getallen en bewerkingen:
Op basis van kerndoel 26: “De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen” heb ik de volgende leerlijn uitgekozen bij het onderdeel splitsen;

“Structuur van de telrij en getalstructuur: aantallen en getallen structureren zoals: getalsplitsingen, verdubbelen, halveren, verschil tussen getallen kunnen bepalen.” (groep 3/4). (TULE - SLO, 2010)

Ook baseer ik mijn zorgroute op de leerlijn uit Lijn in Leren (2010) van rekenen in essentie; getallen en bewerkingen in groep 3/4: “Hoeveelheden, aantallen en getallen tot 100 (groep 4) structureren (splitsen, verdubbelen, tientallen, vijftallen, e.d.)”.

Doelen en toetsmomenten
Basisschool de Merenwijk werkt in groep 3 met de methode Pluspunt. De school gebruikt voornamelijk de doelen uit deze methode boek en kijkt pas verder bij eventuele moeilijkheden. Pluspunt heeft voor groep 3 de volgende doelen voor het splitsen:
“Basisvaardigheden eerste half jaar groep 3: hoeveelheid van 5 splitsen” en “Basisvaardigheden tweede halfjaar groep 3: getallen tot en met 10 splitsen”. Vanuit de methode worden de doelen voor een les en een periode opgesteld. Bij het rekenen wordt er puur lesgegeven vanuit de methode, vanuit concreet materiaal en eventueel een extra themawerkboekje. De toetsen worden uit de methode gehaald. Omdat er geen aparte toets is over het splitsen van cijfers, heb ik deze zelf gemaakt met een eenvoudig splitswerkblad. Daarop moesten de leerlingen de 5 en 10 splitsen. Aan de hand van de leerlijnen en doelen uit de methode wordt bepaald welke leerlingen beneden- , boven- en gemiddeld zijn.

De methodetoetsen worden na ieder blok gegeven. In groep 3 worden er ongeveer tien tot elf blokken behandeld van rekenen, zodat er ook zo’n tien tot elf toetsen worden gemaakt. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook CITO toetsen in januari en juni (midden en eind schooljaar). Bij deze toetsen wordt er een leerlingvolgsysteem ingezet om de ontwikkeling van de leerlingen bij te houden. Zodoende kan er worden gekeken of een leerling meer zorg nodig heeft en of de hulp het gewenste effect heeft of dat er meer geboden moet worden.

Naar aanleiding van de leerlijn in de methode heb ik de leerlingen een werkblad splitsen voorgeschoteld. De leerlingen mochten naar eigen inzicht de getallen 5 en 10 zo vaak en zo goed mogelijk splitsen. Ik heb de leerlingen gemeld dat het niet ging om een toets, maar dat het werkblad ervoor diende om te kijken waar iedereen was en zo de lesstof aan te kunnen passen. In het onderstaande groepsoverzicht zijn de resultaten en de onderwijsbehoeften te zien van de leerlingen.

Pedagogisch didactisch groepsoverzicht groep 3












Groepshandelingsplan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten