Doelen: Je hebt inzicht in verschillende leerstijlen en begrijpt dat verschillende mensen op verschillende manieren informatie verwerken.
Je kent het begrip Sociaal Constructivisme en kunt het vergelijken met het Logisch Positivisme.
Je hebt kennis gemaakt met verschillende voorbeelden van sociaal constructivistische lessen.
Je bent in staat om een reguliere les om te bouwen tot een constructivistische les.
Tijdens deze bijeenkomst lag de nadruk op het sociaal constructivisme en verschillende leerstijlen. Graag reflecteer ik op deze bijeenkomst aan de hand van de volgende drie vragen;
- Wat was nieuw voor je?
- Wat heb je daarvan geleerd?
- Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis te gaan doen in de stage?
Wat was nieuw voor je?
In tegenstelling tot de vorige bijeenkomst, was deze bijeenkomst bijna geheel nieuw voor me. Echter waren de leerstijlen van Kolb me al bekend. Deze leerstijlen hebben we al een keer bekeken en getest in het eerste jaar, maar een opfrisser was prettig. De tips die we ter verdieping kregen om een leerling met een bepaalde leerstijl te helpen/begeleiden waren wel nieuw en prettig voor in de praktijk. Daarnaast was het begrip Sociaal Constructivisme mij geheel onbekend. Ook de vergelijking met het Logisch Positivisme was erg lastig, aangezien ik ook dat begrip niet kende.
Wat heb je daarvan geleerd?
Ik heb vooral geleerd van het begrip Sociaal Constructivisme. Na afloop van de les heb ik ook op internet nog even opgezocht of ik het goed begrepen had. Het Sociaal Constructivisme is een onderwijsvorm waarbij uitgegaan wordt van kennisverwerving; kennis wordt geconstrueerd in plaats van overgebracht. De leerling staat centraal en de docent heeft slechts de rol van bemiddelaar en begeleider. Het leren vindt plaats in interactie met medeleerlingen waarbij kennis tot stand komt op basis van meerdere perspectieven. Sociaal-constructivistisch leren gaat ervan uit dat iedere leerling een eigen, natuurlijke wens heeft tot leren en kennisverwerving. Dit sluit aan bij de opvatting van Kolb dat ieder mens een eigen leerstijl heeft. Naast het Sociaal Constructivisme is ook het Logisch Positivisme uitgelegd in deze bijeenkomst. Het Logisch Positivisme gaat uit van het onderwijzen van de docent die kennis overdraagt aan de leerlingen. In tegenstelling dus tot het Sociaal Constructivisme. Ik heb deze bijeenkomst denk ik heel veel geleerd en vooral na verdieping/herhaling op internet en in de literatuur ben ik tot inzichten gekomen.
Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis te gaan doen in de stage?
Bij toepassingskaart 8 is het de bedoeling dat er een constructivistische les gegeven wordt in de stage. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken in mijn stageklas aangezien de leerlingen vrij druk zijn. Echter ben ik wel heel nieuwsgierig naar deze manier van lesgeven en het eigenlijke uit handen geven van de leerstof, dus wil ik het wel heel graag uitproberen, reflecteren en eventueel opnieuw proberen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten