Op basis van kerndoel 6: “De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen” heb ik de volgende leerlijn uitgekozen;
“4.1 Technisch lezen: Benoemt een aantal letters correct” (groep 2) en “Herkent simpele woorden zoals teen, boom, boot, etc.” (groep 3). (CED – groep, 2010)
Ook baseer ik mijn zorgroute op de leerlijn uit Lijn in Leren (2010) van het schriftelijk taalonderwijs in groep 3/4: “De leerlingen worden uitgedaagd om de letters fonetisch te benoemen”.
Doelen en toetsmomenten
Basisschool de Merenwijk werkt in groep 3 met de methode Veilig leren lezen. Omdat de afgelopen jaren gebleken is dat de leerlingen matig presteerden, is de ondersteunende methode Veilg stap voor stap ingezet. Deze methode zorgt voor een ondersteuning bij de zwakkere leerlingen in het proces van het leren lezen. Vanuit deze methode worden de doelen voor een les en een periode opgesteld. Echter worden er naast de taaltoetsen ook toetsen gehouden uit het meer algemenere systeem van DMT en AVI. De gegevens die uit de laatst genoemde toets naar voren komen, bepalen deels welke leerlingen er extra zorg nodig hebben. Ook het inzicht dat de docenten verwerven bij de taaltoets van Veilig stap voor stap kan doelen vormen voor een volgend blok.
De taaltoetsen vanuit de methode worden aan het eind van elke kern gehouden. In groep 3 worden ongeveer tien tot elf kernen behandeld. Zodoende zijn er in groep 3 tien tot elf toetsmomenten vanuit de methode. Verder zijn er de DMT en AVI toetsen die ongeveer drie tot vier keer per jaar worden afgenomen; na de herfstvakantie, in januari, midden april en aan het einde van het schooljaar. Zodoende wordt er een volglijn opgebouwd en kan er worden bekeken of de leerling groeit eventueel met extra zorg.
Leerlingen
Naar aanleiding van een taaltoets uit de methode ben ik aan de slag gegaan met het flitsen van de geleerde letters. Drie leerlingen zijn daarbij naar voren gekomen als benedengemiddeld, gemiddeld en bovengemiddeld. Deze leerlingen heb ik besproken met mijn mentor en in overleg hebben we besloten dat ik aan de hand van die drie leerlingen een zorgroute ga maken.
Leerling E is hierbij de benedengemiddelde leerling. De toetsresultaten van deze leerling zijn al vaker benedengemiddeld gebleken en voor mijn mentor was het daarom ook geen verrassing dat deze leerling laag scoort bij het flitsen. Omdat we nog in het begin van het schooljaar zitten, is dat pas de tweede toets geweest van de methode en is de AVI toets net geweest in verband met de herfstsignalering. Echter staat leerling E al een tijdje op het lijstje om naar logopedie door te worden verwezen en extra begeleiding te krijgen. De leerling heeft moeite met de letters en gooit de fonemen en grafemen door elkaar.
Leerling L is een gemiddelde leerling die lekker mee doet met de methode en zodoende haar weg wel weet te vinden met het flitsen. Ze maakt nog wel wat foutjes met de b, d, p, ee en aa, maar daar hebben alle leerlingen momenteel nog last van. Leerling L is ook in het toetsregister een gemiddelde leerling, waarbij ze niet opvalt door pieken of dalen, maar lekker stabiel haar toetsen maakt. De leerling scoort bij de taaltoetsen redelijk en maakt haar toetsen gewoon voldoende.
Leerling S is een bovengemiddelde leerling. Deze leerling loopt iets voor op de rest van de leerlingen door zonder fouten de letters te flitsen. In de taaltoets van de methode maakt zij wel wat fouten, maar daarbij zit ze op een voldoende/goed niveau. De leerling is enthousiast en leergierig en leert van haar fouten.
Onderwijsbehoeften
Leerling E; Deze leerling is vrolijk, heeft ideeën en is behulpzaam. Deze behoeften kunnen worden ingezet. Echter is de leerling ook slecht geconcentreerd en spreekt hij nog niet goed Nederlands; dit belemmerd zijn taalproductie en zorgt ervoor dat de leerling zich niet competent voelt; bij moeilijke opdrachten geeft de leerling snel op. De leerling is in groep 1-2 ingestroomd en loopt ook hierdoor wat achter. Zijn pedagogische behoeften zijn een rustige werkplek, waar de leerling zich kan concentreren en wat meer complimenten zodat de leerling zich competent voelt en hopelijk sneller vertrouwen krijgt in zijn eigen werk. Taalbehoeften kunnen zijn; extra instructie aan de instructietafel, extra werkbladen, meer tutoring van docent of andere leerling.
Leerling L; De leerling is lief, behulpzaam en kan goed samenwerken. Echter is zij ook wat bemoeierig, een kletskous op z’n tijd en kan ze bazig uit de hoek komen. Haar buien kunnen haar in de weg zitten bij het zelfstandig werken. Aan haar taalwerk is op zich weinig aan te merken. De leerling heeft misschien wat behoefte aan structuur in de les en vooral structuur bij het bewaren van de stilte en de manier van werken. De leerling heeft genoeg aan een algemene instructie en kan later eventueel vragen stellen ter bevestiging van haar denken en doen. Haar taalbehoeften kunnen zijn dat de leerling in een klein groepje kan werken zodat zij bevestiging krijgt door te vergelijking en samen kan werken aan haar opdracht. Indien nodig kan de leerling dan hulp vragen aan anderen.
Leerling S; Leerling S is zeer betrokken, weet veel, doet goed mee met de les en is geïnteresseerd. Ze bemoeit zich wel graag met andere leerlingen en kletst veel met de leerlingen om haar heen. Maar haar leergierigheid zorgt dat leerling S wel altijd net werk aflevert. Ze is een van de weinige die bij de kleuterresultaten een A scoort. Ook haar toetsresultaten die tot nu toe in groep 3 bekend zijn, zijn goed. Een pedagogische behoefte van deze leerling kan zijn dat ze in een rustigere groep wordt geplaatst, zodat ze niet afgeleid wordt om te kletsen met buren. De taalbehoeften waaraan kan worden voldaan zijn onder andere meer uitdaging voor de leerling, eventueel een extra taak of als hulp worden ingezet bij andere leerlingen. Vooral de uitdaging is belangrijk, want doordat de stof niet moelijk genoeg is voor de leerling, heeft zij de tijd om te kletsen. De leerling zou met een verkorte instructie aan de slag kunnen met de methode en dan eventueel een uitdagende opdracht uit een extra werkboekje kunnen maken.
Pedagogisch didactisch overzicht groep 3
Leerling L; De leerling is lief, behulpzaam en kan goed samenwerken. Echter is zij ook wat bemoeierig, een kletskous op z’n tijd en kan ze bazig uit de hoek komen. Haar buien kunnen haar in de weg zitten bij het zelfstandig werken. Aan haar taalwerk is op zich weinig aan te merken. De leerling heeft misschien wat behoefte aan structuur in de les en vooral structuur bij het bewaren van de stilte en de manier van werken. De leerling heeft genoeg aan een algemene instructie en kan later eventueel vragen stellen ter bevestiging van haar denken en doen. Haar taalbehoeften kunnen zijn dat de leerling in een klein groepje kan werken zodat zij bevestiging krijgt door te vergelijking en samen kan werken aan haar opdracht. Indien nodig kan de leerling dan hulp vragen aan anderen.
Leerling S; Leerling S is zeer betrokken, weet veel, doet goed mee met de les en is geïnteresseerd. Ze bemoeit zich wel graag met andere leerlingen en kletst veel met de leerlingen om haar heen. Maar haar leergierigheid zorgt dat leerling S wel altijd net werk aflevert. Ze is een van de weinige die bij de kleuterresultaten een A scoort. Ook haar toetsresultaten die tot nu toe in groep 3 bekend zijn, zijn goed. Een pedagogische behoefte van deze leerling kan zijn dat ze in een rustigere groep wordt geplaatst, zodat ze niet afgeleid wordt om te kletsen met buren. De taalbehoeften waaraan kan worden voldaan zijn onder andere meer uitdaging voor de leerling, eventueel een extra taak of als hulp worden ingezet bij andere leerlingen. Vooral de uitdaging is belangrijk, want doordat de stof niet moelijk genoeg is voor de leerling, heeft zij de tijd om te kletsen. De leerling zou met een verkorte instructie aan de slag kunnen met de methode en dan eventueel een uitdagende opdracht uit een extra werkboekje kunnen maken.
Pedagogisch didactisch overzicht groep 3
Groepshandelingsplan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten