vrijdag 23 september 2011

Ontwikkelingsmaterialen (Toepassingskaart 6)

Doelen: Je kent diverse ontwikkelingsmaterialen.
Je wordt je bewust van welke bijdrage de materialen leveren aan de ontwikkeling van jonge kinderen.
Je verdiept je verder in de ontwikkelingsfasen van kinderen.
Je krijgt zicht op de rol die een leerkracht kan spelen door aan te sluiten op de zone van naaste ontwikkeling.
Je bent in staat om tijdens de werkactiviteiten begeleiding en leiding te geven.

Vouwboekje
Materiaal kenmerken
Papier, kleur, geplastificeerd
Materiaalsoort
Geplastificeerd papier
Hanteerbaarheid
Goed, makkelijk te pakken als een boekje
Uitvoering
Aan de hand van voorbeelden wordt per bladzijde de volgende stap uitgelegd en voorgedaan.
Aantrekkelijkheid
Kleurig en duidelijk wat het doel is door de voorkant. Omdat het wat ouder is, is het iets verkleurd.
Brede ontwikkeling en specifieke kennis en vaardigheden
Breed: Actief zijn en initiatieven nemen.
Vormgeven. Voorstellingen vormen en creativiteit. Zelfsturing en zelfstandigheid.
Specifiek: Motorische vaardigheden. Waarnemen en vormgeven. Technieken.
Formuleer de specifieke doelstelling
De leerling moet met behulp van voorbeelden komen tot het vouwvoorbeeld. Doordat iedere stap is aangegeven op een aparte bladzijde is het voor de leerling duidelijk wat er moet gebeuren.
Hoe kun je dit materiaal gebruiken?
Wanneer een leerling wat slecht is in zijn motoriek of wanneer de leerling een zelfstandige uitdaging nodig heeft.
Is er toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal?
In principe is dat niet nodig.
Is het materiaal zelfcorrigerend?
Op de volgende pagina staat de volgende stap. Kan deze stap niet worden uitgevoerd dan is er iets verkeerd gegaan en zal er kritischer naar de vorige pagina moeten worden gekeken door de leerling.
Het is geschikt voor… individueel/tweetallen/groepje leerlingen
Individueel en eventueel in tweetallen. Indien nodig kan er met een groepje zwakke motorische leerlingen worden gewerkt die elkaar helpen en corrigeren.
Voor welke leeftijd is het ongeveer geschikt?
Simpele opdrachten vanaf 4 jaar.















Vouwmap/vouwfiguren
Materiaal kenmerken
A4-papier met lijnen en een voorbeeldplaatje.
Materiaalsoort
Vouwblaadjes waarmee het voorbeeld kan worden nagevouwen.
Hanteerbaarheid
Lastig. Via een 2D-materiaal moet er een 3D-materiaal worden geconstrueerd.
Uitvoering
Aan de hand van het A4 met lijnen en cijfers moet een vouwdier worden gemaakt.
Aantrekkelijkheid
Weinig aantrekkelijk door geen kleurgebruik en niet echt een gebruiksvriendelijk stappenplan.
Brede ontwikkeling en specifieke kennis en vaardigheden
Breed: Actief zijn en initiatieven nemen. Vormgeven. Voorstellingen vormen en creativiteit. Redeneren en probleemoplossend. Zelfsturing en zelfstandigheid.
Specifiek: Motorische vaardigheden. Waarnemen en ordenen. Technieken. Schematiseren en symboolvorming.
Formuleer de specifieke doelstelling
De leerling moet aan de hand van een A4papier met daarop (stippel)lijnen een 3Dconstructie maken met een vouwblaadje.
Hoe kun je dit materiaal gebruiken?
Ter uitdaging voor de betere vouwer.
Is er toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal?
Zeker. Wat betekenen de stippels, de lijnen en de schaartjes? Hoe moet je vouwen?
Is het materiaal zelfcorrigerend?
Nee, omdat het op één papier is beschreven met allerlei lijnen en stippels. Er zijn geen nieuwe stappen waaraan je kunt zien dat je de mist in bent gegaan.
Het is geschikt voor… individueel/tweetallen/groepje leerlingen
Individueel, maar het is soms fijn om even te kunnen overleggen met een ander.
Voor welke leeftijd is het ongeveer geschikt?
Met hulp en duidelijke instructies kan het vanaf 10 jaar, maar sommige waren zo lastig getekend dat zelfs 3e jaars studenten er niet uitkwamen…











Kijk – Doe I
Materiaal kenmerken
Kunststof platen met gekleurde blokjes en mozaïektegels.
Materiaalsoort
Hout en kunststof.
Hanteerbaarheid
De houten blokjes zijn goed hanteerbaar, maar de platte mozaïek stukjes vragen om een meer fijne motoriek. Deze zijn lastiger op te pakken.
Uitvoering
Aan de hand van de kunststof plaat moet een 2D of 3D figuur worden geconstrueerd met de juiste vormen en kleuren.
Aantrekkelijkheid
Het is uitgevoerd met verschillende felle kleuren en herkenbare figuren, dus voor leerlingen zal dit aantrekkelijk zijn.
Brede ontwikkeling en specifieke kennis en vaardigheden
Breed: Initiatieven nemen. Vormgeven. Voorstellingen vormen en creativiteit.
Specifiek: Motorische vaardigheden. Waarnemen en ordenen. Schematiseren en symboolvorming.
Formuleer de specifieke doelstelling
De leerlingen construeren vanaf een plaatje een 2D of 3D figuur met mozaïek stukjes of houten blokjes. Ook moet er goed gekeken worden naar de kleur en de vorm van een figuuronderdeel.
Hoe kun je dit materiaal gebruiken?
Om een goede hand - oogcoördinatie te stimuleren bij de leerling en om de leerling kennis te laten maken met ruimtelijke oriëntatie.
Is er toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal?
Nee, hooguit om duidelijk te maken hoe te zien is of de leerling een figuur 2D of 3D moet leggen.
Is het materiaal zelfcorrigerend?
Nee. Er zal met een medeleerling of met een docent moeten worden gesproken over het eindresultaat en eventueel een vervolg.
Het is geschikt voor… individueel/tweetallen/groepje leerlingen
In principe kan deze opdracht alleen worden uitgevoerd en zal alleen bij het eindresultaat even hulp nodig zijn.
Voor welke leeftijd is het ongeveer geschikt?
Deze opdracht is 2D geschikt voor leerlingen uit groep 1 (eventueel de vormen op de plaat leggen in plaats van ernaast) en 3D geschikt voor groep 2 (deze moeten wel naast het plaatje kunnen worden gelegd).












Ringen en stokjes - figuren
Materiaal kenmerken
Verschillende maten stokjes, ringen en halve ringen van hout en ijzer.
Materiaalsoort
IJzer en hout.
Hanteerbaarheid
Het materiaal is wat klein en dun, dus een wat lompe leerling zal misschien moeite hebben met de hanteerbaarheid.
Uitvoering
Aan de hand van de eigen creativiteit van een leerling wordt er een figuur gemaakt van stokjes en ringen.
Aantrekkelijkheid
Omdat het materiaal zijn natuurlijke kleur heeft behouden, is het geheel wat saai en somber.
Brede ontwikkeling en specifieke kennis en vaardigheden
Breed: Actief zijn en initiatieven nemen. Uiten en vormgeven. Voorstellingen vormen en creativiteit. Zelfsturing en zelfstandig.
Specifiek: Motorische vaardigheden. Waarnemen en ordenen. Gereedschappen en technieken. Schematiseren en symboolvorming.
Formuleer de specifieke doelstelling
De leerlingen maken aan de hand van de eigen creativiteit of door een gegeven opdracht een figuur van houten stokjes en ijzeren (halve) ringen.
Hoe kun je dit materiaal gebruiken?
Dit materiaal kan ingezet worden bij een nieuwe leerling die nog niet vastgezet moet worden met specifieke opdrachten of bij een
goede leerling die wat meer uitdaging nodig heeft door een figuur te laten maken naar opdracht (bijvoorbeeld een 2-zijdig gelijk of zelfs 4-zijdig gelijk figuur maken).
Is er toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal?
In principe kan een leerling zelf aan de slag met het maken van een figuur. Er zal echter bij een uitdagende opdracht wat meer instructie of oefening nodig zijn.
Is het materiaal zelfcorrigerend?
Het materiaal is niet zelfcorrigerend. Wanneer de leerling een specifieke opdracht krijgt, zal er samen moeten worden gekeken naar het eindresultaat.
Het is geschikt voor… individueel/tweetallen/groepje leerlingen
Individueel gebruik of in tweetallen met een specifieke opdracht; bijvoorbeeld het 2-zijdig gelijk maken van een figuur. Wat leerling 1 doet, moet leerling 2 spiegelen aan zijn zijde.
Voor welke leeftijd is het ongeveer geschikt?
Het materiaal kan worden gebruikt in de kleuterklassen en het ligt aan de moeilijkheidsgraad van de opdracht voor welke leeftijd dit geschikt is.













Panorama
Materiaal kenmerken
Verschillende kunststof plaatjes en een groot kunststof bord met diverse vlakken.
Materiaalsoort
Kunststof en kleurig.
Hanteerbaarheid
De hanteerbaarheid is oké.
Uitvoering
Aan de hand van het grote bord legt de leerling de kleinere plaatjes op het bord neer. Dit moet gebeuren aan de hand van een combinatie van de plaatjes boven het bord en aan de zijkant van het bord, die elkaar kruisen.
Aantrekkelijkheid
De plaatjes zijn gekleurd met daarop leuke voorstellingen van herkenbare dieren/mensen/voorwerpen.
Brede ontwikkeling en specifieke kennis en vaardigheden
Breed: Uiten en vormgeven. Voorstellingen vormen en creativiteit. Redeneren en probleemoplossend.
Specifiek: Waarnemen en ordenen. Begrippen. Schematiseren en symboolvorming. Hoeveelheden en bewerkingen.
Formuleer de specifieke doelstelling
De leerlingen leren aan de hand van kruisingen van de vlaklijnen plaatjes neer te leggen die de combinatie laten zien. Zo oefenen de leerlingen in het neerleggen van reeksen en in het benoemen van begrippen (laag – hoog, dun – dik, vol – leeg).
Hoe kun je dit materiaal gebruiken?
Door leerlingen met dit materiaal te laten spelen, oefenen de leerlingen in verbanden leggen en in de begrippen die bij de plaatjes horen.
Is er toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal?
Ja, zeker de eerste paar keer dat een leerling met het materiaal speelt. Echter kan er ook worden geëxperimenteerd met het materiaal door een leerling en later worden bijgestuurd.
Is het materiaal zelfcorrigerend?
In principe moet het materiaal zelfcorrigerend zijn doordat de leerling een reeks moet neerleggen. Weet de leerling echter niet de bedoeling achter het materiaal, dan zal het wat lastiger zijn om zelf te kijken wat er goed is.
Het is geschikt voor… individueel/tweetallen/groepje leerlingen
Individueel gebruik of eventueel in tweetallen wanneer het nog te moeilijk voor een leerling blijkt.
Voor welke leeftijd is het ongeveer geschikt?
Vanaf groep 1 kan het ontdekt worden en in groep 2 kan er met het materiaal goed gewerkt worden.















Trio
Materiaal kenmerken
Een heel aantal plaatjes met daarop kleurige afbeeldingen van herkenbare voorwerpen, dingen, personen en dieren.
Materiaalsoort
Kunststoffen plaatjes.
Hanteerbaarheid
Plat, maar door de vierkante grootte wel oké hanteerbaar.
Uitvoering
Aan de hand van één plaatje verzamelt de leerling twee plaatjes erbij die een logisch verband hebben.
Aantrekkelijkheid
De plaatjes zijn kleurig en herkenbaar.
Brede ontwikkeling en specifieke kennis en vaardigheden
Breed: Actief zijn en initiatieven nemen. Voorstellingen vormen. Verkennen van de wereld. Redeneren en probleemoplossend.
Specifiek: Waarnemen en ordenen. Woorden en begrippen. Schematiseren en symboolvorming.
Formuleer de specifieke doelstelling
De leerlingen moeten logische verzamelingen vinden tussen drie plaatjes, zodat er steeds groepjes ontstaan met een centraal thema.
Hoe kun je dit materiaal gebruiken?
De leerlingen kunnen dit materiaal gebruiken om logische verbanden te vinden en dit onder woorden te brengen.
Is er toelichting nodig bij het gebruik van het materiaal?
Alleen om de leerling op weg te helpen kan er worden toegelicht dat er drie plaatjes bij elkaar horen. Verder wijst het materiaal zichzelf.
Is het materiaal zelfcorrigerend?
In principe zijn er aan het einde van het spel allemaal logische groepjes van drie. Is dit niet het geval dan wijst het zich vanzelf dat het niet geheel goed is gegaan.
Het is geschikt voor… individueel/tweetallen/groepje leerlingen
Individueel of in tweetallen als een soort kwartetspel.
Voor welke leeftijd is het ongeveer geschikt?
Vanaf groep 1 kan het gebruikt worden met eventueel wat hulp.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten