dinsdag 13 september 2011

Bijeenkomst 2: De lerende hersenen (week 36)

Doelen: Inzicht in kennis verwerken en de leeromgeving hierop aanpassen
Je kent het schema Leren en weet hoe het geheugen werkt
Je weet hoe je het geheugen kunt beïnvloeden
Je kunt het schema Leren toepassen in je lessen

Tijdens deze bijeenkomst lag de nadruk op de werking van de hersenen tijdens het leren. Graag reflecteer ik op deze bijeenkomst aan de hand van de volgende drie vragen;
- Wat was nieuw voor je?
- Wat heb je daarvan geleerd?
- Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis te gaan doen in de stage?

Wat was nieuw voor je?
Omdat ik nog vrij onbekend ben met de hersenen en vooral de werking van de hersenen, was tijdens deze bijeenkomst erg veel nieuw voor me. Het schema Leren van D. Sousa laat zien hoe de hersenen nieuwe informatie verwerken. Door het schema in duo’s en klassikaal te bespreken, heb ik meer inzicht gekregen in de werking van de hersenen.
Na het schema zijn we aan de slag gegaan met het hersenvriendelijk lesgeven. Ik heb geoefend met het maken van een mindmap en tips gekregen om de leerlingen in de klas hersenvriendelijk les te kunnen geven. Als laatste hebben we het vierhoekenmodel van Fogarty bekeken en daarin stellingen geplaatst. Ook dit was nieuw voor mij en bood mij meer inzicht in het opstellen van een hersenvriendelijke les.

Wat heb je daarvan geleerd?
Het schema van D. Sousa heeft me heel veel inzicht gegeven in de werking van het brein tijdens het verwerken van nieuwe informatie. Ik heb geleerd dat de hersenen een aantal keren informatie filteren voordat een klein, relevant gedeelte van al die informatie wordt opgeslagen in het Lange Termijn Geheugen. Het werken met een mindmap kende ik al, maar waarom dit zo goed werkte was voor mij nog onbekend. Nu weet ik dat het de hersenen optimaal laat gebruiken, omdat beide hersenhelften worden gekoppeld door het creatieve en het ophalen van kennis.
Het vierhoekenmodel van Fogarty vond ik erg moeilijk, vooral om die stellingen in te delen in de hoeken. Wel heb ik daardoor geleerd hoe het model in elkaar zit. Er zijn vier hoeken; een klimaat scheppen voor het denken, les geven in de vaardigheden van het denken, lesgeven met denken, lesgeven over denken. De termen voor, van, met en over vond en vind ik nog wel lastig.
Wel heb ik veel geleerd van de tips over het hersenvriendelijk lesgeven in de klas. Door beter na te denken over een les en enkele tips waar te maken kan een les, methodeles of eigen les, worden (om)gevormd naar een hersenvriendelijke les.

“Als een kind zich veilig voelt, en nieuwsgierig is, leidt dit tot betrokken leren.”

Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis te gaan doen in de stage?
Bij een volgende les in de stageklas wil ik meer gaan inspelen op de manier waarop de hersenen informatie verwerken. Zo wil ik graag in mijn lessen kritisch kijken hoe ik de les hersenvriendelijk maak. Ik zou graag eens met mijn leerlingen willen mindmappen (voor zover dit mogelijk is) en wil de “tips voor in de klas” uitvoeren, om te kijken of de uitwerking daadwerkelijk goed/hersenvriendelijk is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten